Moelven är en av Skandinaviens ledande leverantörer av hållbara produkter och tjänster. Koncernen består av 33 produktionsbolag fördelat på 41 produktionsenheter i Norge och Sverige. Moelven har även ett större antal kontor inom marknad, försäljning, service och montering, 3 300 anställda och en årsomsättning på 11,7 miljarder NOK.

Moelven består av tre olika divisioner, Timber, Wood och Byggsystem. Dotterbolagen i koncernen är indelade i divisionerna utifrån kund - och marknadssegment. Division Timber är sågverken och producerar trävaror för vidareförädling hos kund, division Wood vidareförädlar träprodukter till bygghandeln och division Byggsystem består av limträ, industriellt byggande i form av moduler samt flexibla systeminredningar där kunden är projektorienterad.

Under divisionen Wood finner vi Moelven Edanesågen AB som i dagsläget har 105 anställda och en omsättning på 525 miljoner SEK.

 

VD

Sista ansökan: 2022-01-23

Under de kommande åren investerar koncernen 450 miljoner SEK i Moelven Edanesågen.
Vi söker nu en VD som vill vara med på resan att utveckla Moelven Edanesågen till morgondagens sågverk och få möjligheten att göra skillnad för att kunna leverera hållbara lösningar som gör morgondagen lite bättre.

Ansvarsområden och arbetsuppgifter
Som VD för Moelven Edanesågen har du ett helhetsansvar för verksamhetens olika funktioner och ansvarar för att driva de uppsatta strategiska och finansiella målen. Du har ett nära sammarbete med divisionsledningen inom Wood och leder dina drygt 100 medarbetare mot tydliga mål. Du är engagerad och tar vara på möjligheterna, både stora som små. Genom att vara en engagerad, närvarande och coachande ledare skapar du förutsättningar för den aktiva medarbetaren - som är nyckeln till ett välmående bolag. Du tar ansvar, är fokuserad på ditt uppdrag, söker förbättringar och bidrar till en trygg arbetsplats med omsorg för både människa och miljö. Du ser värdet i att bygga relationer som bidrar till affärer både i dag och i morgon. Med en förmåga att analysera, genomföra och följa upp ser du till att du har möjligheten att fatta genomtänkta beslut som kan ta din verksamhet framåt. Via dina tidigare goda erfarenheter inom organisationsutveckling skapar du här effektiva och engagerade medarbetare tack vare ditt synliga ledarskap. Du arbetar nära verksamheten och främjar initiativ i organisationen, både strategiskt och operativt.

Utbildning och erfarenhet
För att lyckas i rollen bör du ha en gedigen ledarskapserfarenhet och är van att leda, driva och utveckla en verksamhet inom producerande industri samt erfarenhet från starkt förbättringsarbete.
Du har även goda erfarenheter av att utveckla organisationer genom att leda andra ledare. Du har erfarenhet av fullt personal-, budget-, och resultatansvar i en affärsdrivande verksamhet. Dessutom har du vana att leda både tjänstemän och kollektivanställd personal. I grunden har du en relevant utbildning i kombination med god teknisk och ekonomisk förståelse.

Personliga egenskaper
Du drivs av att söka förbättringar och har en god förståelse för moderna produktionsprocesser och metoder. Du har en helhetssyn och en analytisk sida som gör det lätt för dig att tydliggöra och leda organisationen för att utvecklas på både kort och lång sikt. Du är affärsmässig och handlingskraftig med en förmåga att analysera, genomföra och följa upp nödvändiga aktiviteter och förbättringar. Du har ett coachande ledarskap samt affärsdriv som utvecklar och leder verksamheten mot långsiktiga mål.
Som person är du tydlig, kommunikativ, ödmjuk och lydhörd, samt har ett öppet sinne som skapar förtroende och långsiktiga relationer. Du har lätt för att omprioritera när verksamheten och utvecklingen kräver det.

För mer information om tjänsten kontakta vår rekryteringskonsult Carina Dickens på Ability Search & Selection Nordic AB, telefon 070-540 48 73.